Råvareguiden

Lidl overhaler konkurrenterne: Her får danskerne mest ‘værdi for pengene’ når de køber mad

Foto Pexels
Foto Pexels

Det er hverken Rema 1000, Netto eller Bilka, der topper listen over mest værdi for pengene—det er Lidl. Selvom danske forbrugere har forskellige præferencer for supermarkeder, viser det sig, at Lidl tilbyder flest korrekte priser på kvitteringen, den bedste kvalitet inden for ‘brød’ samt ‘frugt og grønt’, og konkurrencedygtige priser i forhold til andre dagligvarekæder.

Ifølge en pressemeddelelse er Lidl blevet kåret som danskernes foretrukne dagligvarekæde, når spørgsmålet lyder på, hvor man får mest ‘værdi for pengene’. Dette understreges af den nye undersøgelse ‘BrancheIndex 2024’, udført af Loyalty Group med deltagelse af 3.817 kunder.

Topkarakterer i kvalitet og tillid

Kunderne har ikke kun vurderet Lidl højest for værdi for pengene, men også for kvaliteten i kategorierne ‘brød’ og ‘frugt og grønt’. Førstepladsen i ‘frugt og grønt’ stemmer godt overens med Lidls ambition om at forbedre danskernes sundhed.

Tidligere i år fjernede vi over en længere periode momsen på frugt og grønt med formålet om at give kunderne bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de køber ind, hvilket resulterede i en øget frugt og grønt-omsætning på 13 %. Vi kigger løbende ind i, hvordan vi som dagligvarekæde kan bidrage til og tage et medansvar for at bringe danskernes sundhed i en mere positiv retning, hvilket vores udfasning af tobak- og nikotinprodukter også er et billede på. Derfor er jeg glad for, at kunderne nu har kåret os som de bedste i branchen til frugt og grønt, fordi det er meget vigtigt for os“, fortæller Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Hun tilføjer: “Jeg er også meget glad for, at kunderne har Lidl som deres foretrukne dagligvarekæde, når det kommer til at købe brød. Det viser, at de anerkender vores store sortiment af friskbagt brød, som er i alle vores 162 butikker“.

Under hovedkategorien ‘Tillid’ scorer Lidl også højest på spørgsmålet om, hvorvidt ‘prisen på min bon er som regel rigtig’.

Lidls førstepladser i BrancheIndex 2024

Hovedområde:

  • Værdi for pengene

Underspørgsmål:

  • ‘Hos min primære dagligvarekæde får jeg værdi for pengene’ (Værdi for pengene)
  • ‘Min primære dagligvarekæde har konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder’ (Værdi for pengene)
  • ‘Min primære dagligvarekæde har gode tilbud’ (Værdi for pengene)
  • ‘Brød’ (Produktkvalitet)
  • ‘Frugt og grønt’ (Produktkvalitet)
  • ‘Prisen på min bon er som regel rigtig’ (Tillid)

Om Loyalty Group BrancheIndex 2024

Loyalty Group specialiserer sig i at hjælpe virksomheder med at øge indtjeningen gennem fokus på kundeloyalitet. Med over 20 års erfaring analyserer og udvikler de kundeloyalitet på tværs af forskellige brancher.

Den årlige undersøgelse for dagligvarebutikker, BrancheIndex, undersøger danskernes loyalitet og tilfredshed med deres dagligvarekæde. Spørgsmålene i undersøgelsen fokuserer på kundernes loyalitet, tilfredshed og holdninger til deres dagligvareindkøb.

I august 2024 deltog 3.817 danske dagligvarekunder i undersøgelsen ved at besvare et online spørgeskema.

Del artiklen: